Matkapäiväkirjat

Marsa Alam Egypti 2.-16-12.2015

Matkavideo youtubessa

Keskiviikko 2.12.2015

Kymmenennen kerran matkustettiin Egyptiin. Olimme olleet matkalla Sharm El Sheikhissä ja Hurghadassa. Nyt otimme Finnmatkojen kahden viikon matkan Marsa Alamiin all Inclussive-periaatteella. Lähtö oli Helsingistä keskiviikkoaamuna 2.12. joten jouduimme lentämään Helsinkiin jo 1.12.  Yövyimme Forenomissa, josta on
1,5 km kävely lähtöterminaaliin. Ostimme kentältä syötävää ja ilta meni rattoisasti Forenomissa, joka oli meille tuttu aiemmalta matkalta.

Jettime-lentokone lähti matkaan klo 8:05. Oli hyvä myötätuuli ja olimme perillä jo klo 13, vaikka ennuste matkan kestolle oli 4 t 40 min. Nopeus matkalla oli
880 km/h, kun lentomatka oli 4150 km. Kentältä ei ollut pitkä matka hotellillemme Grand Resta.  Sinne ei tullut montakaan suomalaista. Huoneemme oli erillisessä 2-kerroksisessa rakennuksessa kuten kaikki huoneet. Meidän oli alakerrassa, joten meillä oli terassi. Se oli lähellä uima-altaita eikä ravintolarakennukseenkaan ollut pitkä matka. Se oli ravintolan ja meren puolessa välissä.

Ehdimme juuri ja juuri lounaalle. Kuten aina Egyptissä herkkuja oli monenlaista. Viiniä tarjoiltiin, mutta emme sitä jatkossa juoneet, koska se oli huonoa samoin kuin olut.  Ruokailun jälkeen lähdimme katsastamaan rantaa. Vaikka aurinko paistoi ja oli lämmintä, niin tuuli paljon. Musta lippu oli merkkinä, ettei mereen ole menemistä. Lippu olikin lähes koko kahden viikon ajan musta.

Kaikkialla oli hyvin vähän porukkaa. Hotellialue oli tavattoman suuri ja siinä näkyi merkkejä tulevista laajennuksistakin. Venäläiset turistit puuttuivat täysin. Turistikato oli silmiinpistävä, kun aurinkotuolit altailla ja rannassa olivat lähes tyhjiä. No, kukapa toisia turisteja kaipaisikaan!

Hotelli , Taulu
Hotelli Restan aula.
Lämpötilat taululle. Musta lippu kieltää mereen menemisen.

Rannalla meidät bongasi span sisäänheittäjä. Sai kuin saikin meille myydyksi varauksen neljään kokovartalohierontaan.  50 minuutin hieronta maksoi 40 €. Poika oli kova juttelemaan ja selvisi, että hän oli ensimmäistä päivää töissä. Olimme coktailit ja lähdimme uimaan altaaseen. Oli kolme isoa allasta, joista yksi oli lämmitetty 30 asteeseen sekä lämmittämätön, jonka vesi oli jotain 20 astetta. Sitten oli tietysti myös lasten allas. Kaikkein mukavinta oli uida lämmittämättömässä altaassa, jonka kiertäminen kävi aivan kuntolenkistä. Teimme siitä aamurutiinin ja itsestään selvää oli, että olimme ainoat.

Alkoi hämärtyä. Menimme infoon klo 18:00. Infossa selvisi, että basaari oli samassa hotellissa oleva  lyhykäinen käytävä, jossa oli apteekki ja pari matkamuistomyymälää. Yhden kerran viikossa meillä oli mahdollisuus syödä illallista italialaisessa ravintolassa, mutta kun emme ole italialaisen ruoan ystäviä, söimme vain kerran. Tippejä ei tarvinnut antaa, koska meillä oli all inclusive. Siivoojalle sopiva tippi oli n. 5 € viikossa. Kaikenlaista aktiviteetteja olisi altaalla ja illalla ohjelmaa. Koska hotellivieraita taisi olla vähempi kuin henkilökuntaa, niin kyllä me niitä tippejä jaeltiin runsain mitoin.

Varasimme yhden snorkkelointi- ja yhden sukellusretken. Illallisen söimme klo 19:30.

Seurasimme iltaohjelmaa Mister/Miss Hotel jonkin aikaa, mutta se ei ollut kiinnostava. Muina iltoina oli kyllä hyvääkin ohjelmaa. Menimme nukkumaan, kun sitä ennen istuimme terassilla katselemassa palmujen huojuntaa nauttien samettisesta ilmasta.

Torstai 3.12.

Heti aamusta tuuli taas kovasti. Ei siis olisi asiaa mereen. Mereen pääsi vain pitkän laiturin päästä. Kun tuuli oli maltillisempi, niin mereen laskettiin tikkaat. Ranta oli matalaa riuttaa. Siinä ei oikein voinut snorkkeloida, vaikka kyllä nähtiin joidenkin sitäkin tekevän. Koralleihin astuminen oli sakon uhalla kielletty.

Kävin hieronnassa. Jussi oli samaan aikaa kuntosalilla. Uitiin taas altaassa ja osallistuin zumbaan. Iltaohjelma Comedy Show ei sekään ollut katsomisen arvoinen, joten menimme italialaiseen ravintolaan. Kaunis nuori nainen lauloi joka ilta hyviä vanhoja hittejä. Joimme erilaisia coctaileja ja muita juomia, jotka sisältyivät all inclusive-tarjontaan:  Jamaica, Red Love, Gin Tonic, Tequila, brandy, rommi jne. Innokas tarjoilija kiikutti niitä pöytäämme heti, kun edellinen lasi oli tyhjä. Oli opittaja olemaan hidas, jottei humaltuisi. Tanssittiin, kun oli hyvää musiikkia ja tanssilattia tyhjä vain meitä varten käytössä.

Ruoka
annos
Herkkuja joka lähtöön. Itsekin voi taikoa lautaselle kauneutta.

Perjantai 4.12.

Tuuli enempi kuin edellisenä pivänä. Nukuttiin pitkään. Edellinen ilta vaati veronsa. Löhöiltiin altaalla. Minusta sää oli juuri sopiva tuulen vuoksi. Oli lämmintä, muttei tullut hiki. Koskaan ennen en ole jaksanut sillä tavoin makoilla aurinkotuolissa kuin tällä lomalla. Ratkoin sudokuja ja ristikoita. Minulla oli muutama pokkari mukana. Harri Nykäsen kirja Mullasta maan oli kyllä niin surkea, että teki pahaa. Kirja vilisi kirjoitusvirheitä ja juonikin oli kehno. Sen sijaan Orhan Pamukin kirja Lumi oli aivan loistava. Päätin lukea kirjailijalta muitakin kirjoja kotimaassa. Iltaohjelmana oli Folklore Show. Se oli jo katsomisen arvoinen. Ohjelmanelikko, kaksi tyttöä ja kaksi poikaa vastasi päivä- ja iltaohjelmista. Olivat tullleet Italiasta.

ranta
hotellialue
Ranta-alue. Allasalue.

Lauantai 5.12.

Tuuli kovasti. Kävin hieronnassa ja Jussi kuntosalilla.  Uinnit ja ruokailut toimitettiin tietysti tavanomaiseen tyyliin. Maksoimme oppaalle tilaamamme retket. Snorkkelointiretki Abu Dabbabiin maksoi melitä yhteensä 60,40 € ja laivaretki, jossa Jussi sukelsi ja minä snorkkeloin maksoi yhteensä 155 €. Harmitti hieman, ettemme päässeet omasta rannasta mereen, kun tuuli. Tulisi kalliiksi ottaa noita retkiä enempää. Tanssittiin taas italialaisessa ravintolassa. Tarjoija Sam oli tullut jo tutuksi. Kun hän näki meidät aulassa, ulkona tai sisällä, oli hän kärppänä paikalla ja tuntui aavistavan jo, mitä milloinkin halusimme juoda. Iltaohjelmana oli Varety Show.

Sunnuntai 6.12.

Ainaiseen tuuleen oli jo tottuminen. Viihdyttiin sen mukaisesti. Siis paljon altaassa ja aurinkotuolissa. Illalla oli Oriental Show. Oltiin jo  ihastuttu näihin iltaohjelmiin: African Show, Music Quiz/Best Couple, Mister/Miss Hotel, Comedy Show, Folklore Show, Variety Show, Oriental Show. Ne oli tarkoitus pitää ulkoterassilla, mutta tuulen vuoksi ne pidettiin sisällä. Ohjelma oli sama joka viikko, mutta hieman muunneltuna.

Sam
Muhammed
Sam aina paikalla. Tarjoilu pelasi mallikkaasti. Muhammed taiteili pyyheliinoista taideteoksia.

Maanantai 7.12.

Meillä oli snorkkelointiretki klo 8:15- 12:30 Abu Dabbabiin, jonne mentiin pikkubussilla. Automatka kesti puoli tuntia. Maisema oli pelkkää punaruskeaa heikka- ja  kallioaavikkoa. Vain jossain saattoi nähdä jonkun pienen puun alun kurottuvan hiekasta. Hotellialueet kukoistavat kasvillisuutta, joten niitä on kasteltava runsaasti kaiken aikaa. Taivaaltahan sitä vettä ei siellä juuri tule. Surullista oli katsella sitä suurta roskamäärää, jota tienposket olivat täynnään lähinnä muovipulloja.

Abu Dabbin ranta oli suojainen eikä tuulesta ollut haittaa. Snorkkeloitiin ohjaajan mukana. Olen kyllä parempiakin snorkkelointeja kokenut. Kovin paljon ei nähty kaloja ja korallejakin vain nimeksi. Sen sijaan pientä muoviroskaa uiskenteli kuin meduusoja konsanaan.

Abu Dabbab Jussi
Abu Dabbab Kaarina
Jussi Abu Dabbabissa. Minä samalla rannalla.

Tiistai 8.12.

Laivaretki kesti 8:15-16:00.  Olisi saanut kestää vähempikin. Oli kova aallokko ja laiva keinui niin, ettei meinannut pysyä yläkannella edes makuuasennossa. Jussi lähti sukeltamaan ja minä snorkkeloimaan riutan reunaan porukan vetäjän kanssa. Aallot löivät niin lujaa, että pelkäsin iskeytyväni riuttaan. Muut keskeyttivät ja nousivat laivaan takaisin, mutta minä sinnittelin. Kun sitten nousin yksin laivaan, paiskasi iso aalto minut metallitikkaisiin ja tunsin, kuinka jalkaan sattui ja ehkä muuallekin. Mustelman sain sääreeni, mutta murtuiko kylkiluu vai ei, jäi epäselväksi. Kylki vaivasi jonkun verran jopa matkan jälkeenkin. Jussilla oli ollut samaan aikaan ihan hyvä sukellus. Oli nähnyt pari kilpikonnaakin. Toista sukellusta odotellessa hän kuitenkin tuli laivan keinumisen vuoksi pahoinvoivaksi ja joutui jättämään toisen maksetun sukelluksen väliin. Emme kumpikaan osallistuneet ruokailuunkaan. Toivoimme vain, että pian pääsisimme laivasta pois. Samantapaisilla laivoilla olemme ennenkin olleet ja vaikka on tuullut yhtä paljon, ei laiva sentään ole ollut yhtä hutero aalloille. Vaikka toinen pysähdyspaikka oli tyynessä paikassa ja olisi ollut mukava snorklata ja sukeltaa, olimme niin voipuneita, ettemme tehneet muuta kuin köllötimme yläkannella.

sukellus
ranta
Sukellusretkellä. Iltakävelyllä.

Keskiviikko 9.12.

Turha kai mainitakaan, että tuuli kovasti. Minulla oli kylki kipeä, enkä aikonut siksi enää mennä hierontaan. Jussi saisi käydä ne jäljelle jäävät kaksi hierontaa.

Kuntosalilla
altaalla
Jussi oli ahkera kuntoilija. Altaalla viihtymässä.

Vaikka oli tuulista ja minulla pientä kipua kyljessä, oli kuitenkin aivan ihana loikoa auringossa, syödä kauniisti esille laitettua hyvää ruokaa ja lepäillä. Oli mukava kierrellä alueella ja istahtaa rantatuoliin. Oli mistä valita. Väliin saattoi nauttia kylmän drinkin. Ilman kirkkaus ja lämpö piristivät mieltä. Henkilökunta alkoi tuntua jo tutulta. Siivoojamme Muhammed oli puhelias. Joka päivä hän taikoi hienoja hahmoja pyyheliinoista. Milloin oli sängyllä kukan terälehtiä, milloin verhoissa kukkakimppuja. Vanhan puoleinen puutarhurimies perkasi kukkapenkkejä ja istutti uusia.

Iltaohjelma
Italialainen ravintola
Joka ilta oli ohjelmaa. Minä italialaisessa ravintolassa Suomen itsenäisyyspäivänä.

10.12.- 16.12.

Päivät tavanomaiseen tapaan. Jussi kävi ottamassa loput hieronnat. Lauantaina oli tyynempää ja Jussi pääsi rannasta snorkkeloimaan. Olisin minäkin päässyt, mutta kun kylki oli vielä arka, en uskaltautunut laskeutumaan laiturin päässä olevista portaista. Aallot heittivät vielä voimakkaasti. Laiturin olisi pitänyt olla hieman pidempi, jottei laskeutuminen olisi ollut juuri riutan reunassa, jossa on eniten aaltoja. Lentokoneessa juttelin vierustoverin kanssa, joka oli ollut toisessa hotellissa. Sieltä laituri oli johtanut tyyneen poukamaan, josta oli helppo päästä mereen. Siellä oli voinut snorkkeloida joka päivä. Täytyi vain ajatella, että olihan sitä elämässä jo paljon snorkkeloitu ja sukellettu. Nyt oli altaassa uimista ja allastuolissa löhöilyä eli juuri sellaista, jota oli aiemmin vältelty. Se osoittautui kuitenkin oikein mukavaksi.

Maanantai-iltana oli paljon tähdenlentoja. Geminidit-parvi tuli kaksosten tähtikuvion suunnasta. Katseltiin niitä niskat vääränä. Taivas oli muutenkin mielenkiintoinen, sillä onhan se oudon näköistä, kun kuu on kallellaan.

Paluulennolla turvatarkastukset olivat tiukat. Jouduttiin menemään kahden tarkastuksen läpi. Kaikki tutkittiin perusteellisesti. Kotiin päästiin täpärästi suunnitelman mukaan. Lento Egyptistä myöhästyi tunnilla, sillä matkaan meni 5 h 45 min. Meillä oli juuri se tunti varattu siirtymiseen jatkolennolle Ouluun. Näytti siltä, että oli jäätävä Helsinkiin, etsittävä hotelli ja ostettava uudet matkat aamuksi. Kaikeksi onneksi Oulun lentokin oli tunnin myöhässä, joten siihen siis ehtisi, mutta lähtöselvitystä ei enää pystynyt tekemään. Siinä sitten matkalaukun kanssa pällisteltiin, että miten tästä eteenpäin. Meillä oli poikkeuksellisesti matkalaukku, kun oli räpylät, maskit ja snorkkelit mukana.  Manasimme, että pitikin ottaa harmiksemme. Kävimme alakerrassa Norwegianin toimipisteessä, paikassa josta voi ostaa lippuja, muttei tehdä lähtöselvitystä. Pyysimme tyttöä soittamaan portille. Sieltä tultiin meitä hakemaan ja ohjattiin matkalaukun kanssa turvatarkastuksen läpi. Laukku vietiin koneeseen, me nousimme koneeseen samaan aikaan kuin muutkin ja olimme ihmisten aikaan kotona.

Olimme toiseksi viimeinen turitiryhmä, jota lennätettiin Egyptiin. Terrorismin uhka oli noussut. Todella sääli, että maa, joka elää turismista, joutuu kokemaan tällaista. Köyhyys lisääntyy. Maa on kuitenkin ihanteellinen sään, nähtävyyksien ja Punaisen meren vuoksi.