LEGOLOGO

OHJELMOINTI, OHJELMOINTIKIELEN PERUSKÄSKYT

PROSEDUURIT = ALIOHJELMAT = KÄSKYSARJAT = "PALIKAT"

Ohjelma (proseduurit) kirjoitetaan "ylös" ja ne ajetaan "alhaalla".

Kaikki laitteidentoiminnat kannattaa kirjoittaa lyhyinä proseduureina. Näin koko laitteiston toiminta voidaan jakaa pieniin osasiin, proseduureihin eli "palikoihin". Tämä helpottaa ohjelman kirjoittamista. Kerrallaan voidaan keskittyä vain yhden proseduurin toimintaan. Laitteiston toiminnasta kannattaa tehdä puumainen toimintakaavio, jossa toiminnot ovat samalla proseduureja. Näin tiedetään, mitkä ovat ohjelmoitavia proseduureja.

Proseduurit kirjoitetaan ohjelmointitilassa (ylhäällä).
Proseduurit ajetaan komentotilassa (alhaalla).

Esimerkiksi seuraava proseduuri odottaa anturin arvon muuttumista arvosta FALSE arvoon TRUE, jolloin moottori A käynnistyy.

to paalle
waituntil [sensor?] talkto "A on
end

Proseduuri paalle kaynnistyy komentotilassa (jossa ohjelmat ajetaan) komennolla
paalle

ESIMERKKEJÄ TÄRKEIMMISTÄ OHJELMOINTIKÄSKYISTÄ

talkto "A on ; käynnistä moottori motora
talkto 1 onfor 30 ; sytytä lamppu 1 3 sekunniksi
waituntil [sensor2?] talkto "A on ; odota kunnes kosketusanturia 2 painetaan, sitten moottori A päälle
repeat 5 [paalle wait 10 pois wait 10] ; toista 5 kertaa hakasulun käskyt
wait 20 ; 2 sekunnin tauko, viive
resetrotation 6 ; nollataan kulma-anturin angle6 lukema

ESIMERKKI OHJELMASTA, JOSSA NAPPULAA (KOSKETUSANTURI TOUCH1) VUORONPERÄÄN PAINETTAESSA MOOTTORI (MOTORA) JOKO KÄYNNISTYY TAI SAMMUU:

Kirjoitetaan ohjelmointitilassa ("ylhäällä"):

to kulje
paalle wait 3 pois wait 3 kulje
end

to paalle
waituntil [sensor1?] talkto "A setpower 2 on
end

to pois
waituntil [sensor2?] talkto "A off
end

Ohjelma ajetaan komentotilassa komennolla
kulje


legologo

Kaarina Hakala 1997